Přejít k hlavnímu obsahu Přejít k hlavnímu menu

Jak může vypadat štědrost?

20. 10. 2022

Po celém světě, a zejména v Indii, existuje bohatá kultura štědrosti. Lidé se ovšem na dárcovství podílejí ne vždy způsobem, který je snadno měřitelný a samotné velkorysé chování má také mnoho různých podob. Neziskové organizace po celém světě tak mají jen malé povědomí o štědrosti lidí, protože údaje nejsou tak kvalitní, jak by mohly být – jsou nepřehledné a rozdrobené uvnitř organizací.

Platforma GivingTuesday Data Commons se snaží tyto problémy řešit poskytováním užitečných a relevantních dat. Pro získání těchto dat byli požádáni zpracovatelé plateb a velké dárcovské platformy ve Spojených státech, aby pomohli získat přehled o tom, kolik peněz bylo v den konání Giving Tuesday celkem vybráno. Nakonec se podařilo shromáždit více dat o online dárcovství než kdykoli předtím. Ve Spojených státech byl Giving Tuesday tím největším dnem pro získávání dárců, to i včetně roku 2020, a konkrétně v roce 2021 vygeneroval tento významný den dary ve výši 2,7 miliardy USD.

Získaná data poskytla klíčové poznatky o štědrosti:

Štědrost je hojně rozšířená

Indie měla vždy bohatou kulturní štědrost a je třeba podpořit její hlubší pochopení ve zbytku světa. Pochopení chování každodenních dárců v Indii lze využít k identifikaci možností a příležitostí dobročinnosti ve společnosti. Obecně je ale v naší společnosti vnímána skutečnost, že lidé přispívají čím dál méně. Například získaná data ve Spojených státech ukazují, že hodnota charitativních darů se v poměru k HDP již mnoho let nemění. Sesbírané údaje o jednotlivých dárcovských transakcích však ukázaly, jak velký dopad může mít štědré úterý na dárcovské chování a celkovou výši darovaných příspěvků. Ukázalo se, že Giving Tuesday nejenže neovlivňuje další dárcovské počiny po zbytek roku, ale také se velmi podílí na finální získané částce pro dané organizace.

Štědrost má různé podoby a formy

Existují celkem čtyři způsoby participace: darování peněz, darování času, darování věcí a podpora. Z dat vyplývá, že většina lidí participuje více než jedním způsobem a nejméně časté je darování pouze peněz. Lidi především zajímá takové dárcovství, které je založeno na vzájemném vztahu a přesahuje finanční stránku. Liší se také formální stránka štědrosti, lidé poskytují dary buď neziskovým organizacím, přispívají své vlastní komunitě nebo si nabízejí vzájemnou pomoc. Dokonce i ve Spojených státech, které mají rozvinutý neziskový ekosystém, se většina uskutečněných darů netýká přímo neziskových organizací. V mnoha komunitách a zemích, včetně Indie, je štědrost první zásadou občanství. Vzájemně si pomáhat je zakořeněná společenská norma a není to vnímáno jako dodatečná, "altruistická" činnost.

Jak můžeme štědrosti porozumět?

1. Spojte se pomocí hodnot

Nejlepším způsobem, jak si vybudovat důvěru, je spojit se s lidmi na základě jejich hodnot a ukázat jim, že tyto hodnoty sdílíte. Důležité je vyjádřit podporu, porozumění a budovat spolupráce ve prospěch záležitostí, na kterých lidem záleží.

2. Přijměte představy o štědrosti

Neziskový sektor by měl více přihlížet k dárcovství praktikovanému v rámci různých komunit a toto lidské působení více ocenit. Pokud určitá organizace pracuje na strategii, jak získat finanční dary, je třeba zohlednit široké spektrum individuálních způsobů dobročinnosti, snažit se ho pochopit a měřit. Následně můžete další zjištěné podoby dobročinnosti zapojit do vašich aktivit a pracovat na spolupráci. Raději než vytvářet strategii pro získání financí, je vhodnější zaměřit se na eliminování bariér účasti potenciálních dárců.

3. Pochopte, že různé způsoby dárcovství si vzájemně nekonkurují

Všeobecně se lidé domnívají, že pokud někdo přispívá jedné organizaci, ponižuje tím svůj dar u jiné organizace. Data ale jasně ukazují, že se nejedná o konkurenční mechanismy a další dary tak tímto způsobem ponižovány nejsou. Jakmile se neziskové organizace oprostí od tohoto svazujícího přesvědčení, otevírají se tím nové příležitosti pro zapojení dalších lidí mnoha jinými způsoby.

Autorem zamyšlení je Woodrow Rosenbaum z globálního týmu Giving Tuesday. Celý článek v nezkrácené délce najdete na tomto odkazu.