Přejít k hlavnímu obsahu Přejít k hlavnímu menu

Výzkum Ipsos: Jací jsou Češi dárci? Jak moc jsou dobročinní?

27. 11. 2024

Češi stále více pomáhají druhým a dobročinnost se stává nedílnou součástí jejich života. Podle výzkumu Ipsos 83 % lidí podporuje nejrůznější dobročinné aktivity, od finančních příspěvků přes dobrovolničení až po darování nepotřebných věcí. Giving Tuesday, globální svátek dárcovství, zažívá v Česku rostoucí zájem a přináší inspirativní příběhy, jak můžeme společně měnit svět k lepšímu. Přečtěte si, jací jsou Češi dárci.

V loňském roce bylo na Giving Tuesday darováno přes 97 milionů korun. „My oproti loňsku vidíme procentuální nárůst těch, kdo se do Giving Tuesday hodlají zapojit. Kromě darování peněz, vyřazeného oblečení nebo dobrovolničení poskočila i snaha o podporu projektů na sociálních sítích,” dodává Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která Giving Tuesday už od roku 2016 v Česku zastřešuje. 

Letošní výzkum od Ipsos přinesl překvapivou novinku – rostoucí zájem o pomoc v tuzemsku na úkor pomoci zahraniční. Ti, kteří v uplynulém roce přispěli, nejčastěji podporují pomoc dětem (40 %), obětem živelných katastrof nebo válek (35 %), zvířatům (30 %) a lidem s hendikepem (23 %). Tento trend dokládá i výrazný nárůst lokálních výzev a aktivit. V současnosti je jich na webu Giving Tuesday registrováno téměř 330, od neziskových organizací, firem i jednotlivců.

Češi a dobročinnost

83 % Čechů pomáhá druhým 
Pomoc směřuje zejména dětem, obětem živelných katastrof, handicapovaným a zvířatům. Roste důraz na pomoc v tuzemsku na úkor zahraniční pomoci.

4 z 10 Čechů loni finančně přispěli
10 % více než 5 000 Kč. Desetina populace podporuje dlouhodobě konkrétní organizaci.

Každý 10. Čech loni dobrovolničil 
Češi pomáhali v administrativě, sociálních službách i při živelných katastrofách.

Více než 1/4 Čechů se plánuje zapojit do Giving Tuesday
Nejčastěji formou darování věcí na dobročinné účely. 

Češi jako dárci: Kdo pomáhá a jak?

Někdo raději dobrovolničí, někdo daruje jen nárazově, někdo je vyklízeč. Výzkum ukázal, jací jsou Češi dárci: 

  • 33 % Dobrovolníci, věnují hlavně svůj čas v dobrovolnických aktivitách 
  • 26 % Impulzivní, přispívají nárazově nákupem zboží, drobným příspěvkem nebo darováním věcí
  • 17 % Odmítači, dobročinnost pro ně není téma
  • 10 % Aktivisté, přispívají dlouhodobě a pravidelně, věnují svůj čas i věci
  • 8 % Dárci, přispívají pravidelně významnými finančními částkami
  • 6 % Vyklízeči, darují staré nebo nepotřebné věcí

„Čtyři z deseti Čechů v uplynulém roce přispěli na dobročinné účely, desetina z nich poslala více než pět tisíc korun. Nejpopulárnějšími formami darování jsou DMS zprávy a nákup charitativních předmětů,“ doplňuje k výsledkům výzkumu Markéta Kneblíková, manažerka komunikace Ipsos.

Hlavním partnerem letošního ročníku je společnost ČEPS a partnerem je nakladatelství Albatros. Podporovateli jsou agentura Ipsos, DODO, ADRA, Darujme.cz, studio MadLove a SUPERKODERS

Výzkum Giving Tuesday realizoval Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti na reprezentativním vzorku populace ČR ve věku 18 až 65 let, celkem bylo dotázáno 1 000 respondentů. Výzkum byl realizován online v říjnu 2024.