Přejít k hlavnímu obsahu Přejít k hlavnímu menu

Výsledky průzkumu: Jak jsme na tom v neziskovém sektoru s AI?

27. 8. 2024

Jak je umělá inteligence (AI) využívána v sociálním sektoru? Jak jsou lidé v nezisku s AI spokojeni? Jsou připraveni AI zahrnout do své práce? A jaké překážky při jejím používání zažívají?

Abychom znali odpovědi na tyto otázky, spustili jsme v březnu 2024 průzkum, který mapuje, jak je umělá inteligence přijímána v neziskovém a sociálním sektoru. Nyní máme zpracovány první výsledky a jsme nadšeni, že je můžeme s vámi sdílet.

Hlavní motivací našeho výzkumu bylo lépe definovat, co „připravenost na AI“ znamená. Zjistili jsme, kdo AI používá a jakým způsobem, a následně jsme se zaměřili na další charakteristiky těchto organizací, které mohou ovlivnit jejich ochotu využívat AI ve své každodenní práci.

Jaká jsou hlavní zjištění?

  • Nejlepším ukazatelem připravenosti na AI není kapacita organizace, ale velikost organizace v době, kdy najme svého prvního technického kolegu nebo analytika pro monitorování, vyhodnocování a výzkum. Toto bývá obvykle při počtu kolem 15 zaměstnanců.
  • Organizace jsme rozdělili do tří skupin podle jejich vztahu k AI: Spotřebitelé AI, Skeptici AI a Pozdní adoptanti AI.
  • Menší organizace s 15 a méně zaměstnanci označily „nedostatek znalostí a školení o AI“ jako svou největší překážku při jejím zavádění. Pro neziskové organizace máme zdroje, jak tuto překážku překonat, které naleznete TADY (v angličtině).
  • 68 % lidí již AI ve své práci vyzkoušelo, přesto zůstává vysoká míra skepticismu ohledně ochrany dat a zaujatosti modelů, dokonce i mezi těmi, kteří AI používají. Úroveň opatrnosti vůči AI se však liší po celém světě.
  • Největší neuspokojenou potřebou v oblasti AI jsou nástroje pro automatické organizování dat.
  • Celkově lze náš globální vzorek organizací rozdělit podle několika užitečných prahových hodnot nebo bodů zlomu: 
    • Polovina našeho vzorku vyzkoušela AI ve dvou nebo více případech použití.
    • Polovina našeho vzorku má obavy ohledně AI, konkrétně ohledně úniků dat, zaujatosti modelů a krádeže duševního vlastnictví.
    • Polovina našeho vzorku buď neví, jak vyhodnotit rizika AI, nebo si myslí, že rizika a přínosy jsou zhruba vyrovnané.

Pokud vás téma AI v neziskovém sektoru více zajímá, přečtěte si celý report podrobněji na tomto odkazu.