Přejít k hlavnímu obsahu Přejít k hlavnímu menu

Jak se mohou do štědrého úterý zapojovat firmy?

29. 9. 2022

Giving Tuesday letos oslavíme přesně za dva měsíce. Světový den dárcovství a dobrých skutků připadá na úterý 29. listopadu. V tento den se také malé podniky a velké společnosti napříč všemi kontinenty spojí, aby inspirovaly ke štědrosti a laskavosti. Organizace každoročně projevují svůj závazek konat dobro originálními způsoby. Rádi bychom vám proto představili pár nápadů, které mohou firmy inspirovat k účasti na celosvětovém hnutí štědrosti a dobrých skutků.

Proč je důležité konat dobro jako společnost?

Zveřejnění vašich hodnot je dobré pro vaši firmu i pro svět a dokládá to několik faktů:

  • Podle studie společnosti Edelman z roku 2020 se 64 % lidí považuje za "spotřebitele, kteří se řídí svým přesvědčením", což znamená, že si značku vyberou, změní nebo se jí úplně vyhnou na základě jejího postoje k sociálním otázkám.
  • 90 % respondentů s větší pravděpodobností vyzkouší výrobek od společnosti, která se zajímá o sociální a politické problémy, což dokazují data ze spotřebitelské studie agentury MWWPR.
  • Podle stejné studie je 80 % respondentů ochotno zaplatit více za výrobek nebo službu od značky, která veřejně vyjadřuje své postoje k sociálním a politickým otázkám.
  • 85 % zákazníků vnímá kladněji firmy, které podporují záležitosti, na nichž jim záleží.
  • Firemní dobrovolnictví pomáhá vytvářet vazby mezi zaměstnanci. Je to skvělá teambuildingová aktivita, která rozšiřuje kreativitu a radost, a dokonce snižuje fluktuaci zaměstnanců o 50 %, což dokazuje report The Business ROI of Social Investments, za kterým stojí ACCP a IO Sustainability (IO).
  • 79 % zaměstnanců dává podle dat platformy America's Charities přednost práci ve společensky odpovědných firmách a považuje za důležité, aby se společnosti podílely na dobročinných aktivitách.
  • Výše zmíněná fakta dokazují i výsledky z aktuálního výzkumu Ipsos realizovaného v rámci 12. ročníku Ipsos CSR & Reputation Research. Češi od firem očekávají péči o životní prostředí, zároveň roste apel na férové chování k zaměstnancům. Firmy by měly v CSR aktivitách podporovat zejména oblasti spojené s jejich byznysem.

Vyjádření svých hodnot a přispívání na dobročinné účely buduje důvěru, vytváří další spojení a upevňuje dlouhodobé vztahy. Neexistuje lepší okamžik než Giving Tuesday, kdyby značky, společnosti a spotřebitelé mohli podpořit změnu.

Jak se mohou organizace zapojit do hnutí GivingTuesday?

Organizace, které se podílí na Giving Tuesday, získávají mimořádně příznivý mediální ohlas a velkou podporu v online prostředí. Zde je několik nápadů, jak se můžete zapojit:

  • Uspořádejte týmový dobrovolnický den v rámci GivingTuesday.
  • Věnujte určité neziskové organizaci svůj čas či odborné znalosti ještě v předstihu před kampaní GivingTuesday.
  • Navyšte počet darů, které spotřebitelé věnují konkrétní organizaci, jejíž činnost je v souladu s vaší strategií CSR.
  • Darujte část tržeb organizaci, která je menší a není veřejnosti tak známá.
  • Můžete darovat i výrobky, darujte například pomůcky školám nebo potraviny místní potravinové bance.
  • Vytvořte dárcovskou kampaň na každé úterý v roce v rámci #GivingEveryTuesday a udržujte ducha Giving Tuesday po celý rok.

Nezapomeňte následující:

  • Podělte se o své plány přímo s hnutím Giving Tuesday, abychom vám pomohli podpořit vaše úsilí. V případě dotazů ohledně zapojení se do Giving Tuesday pište Karolíně na e-mail: tesarek@a-csr.cz.
  • Vyzvěte klienty a spotřebitele k účasti na kampani. Sdílejte informaci o zapojení na sociálních sítích, rozesílejte tiskové zprávy a informace pro média.
  • Po skončení kampaně se o úspěch vaší společnosti podělte v rámci Giving Tuesday prostřednictvím příspěvků na blogu, v newsletterech nebo na sociálních sítích.

Příběhy zapojených světových společností:

  • Každý rok na Giving Tuesday nechává společnost TOMS® Shoes své prodejny zavřené až do 13:00, aby zaměstnanci mohli strávit dopoledne dobrovolnickou činností v organizacích, na kterých jim záleží.
  • Společnost Google spolupracovala s Giving Tuesday Česká republika na kampani sázení stromů a jako klíčový partner se podílí na pomoci hnutí Giving Tuesday v Irsku.
  • Společnost Hyatt, která je provozovatelem luxusních hotelů, udělila v den Giving Tuesday 31 neziskovým organizacím po celém světě příspěvky v hodnotě od 5 tisíc do 20 tisíc dolarů na podporu jejich poslání. Společnost zároveň vytvořila i webovou stránku, kde tyto organizace představila a vyzdvihla příběhy zaměstnanců Hyatt, kteří se dobrovolnictví po celý rok věnovali. Všechny své aktivity sdíleli prostřednictvím sociálních sítí s použitím hashtagů #GivingTuesday a #HyattThrive.
  • V roce 2018 vyslala společnost Zenith své zaměstnance jako dobrovolníky do newyorských neziskových organizací, včetně organizací Coalition for the Homeless, Inc. a Project Angel Food.
  • Amazon usnadnil spotřebitelům darování dárků dětem v nouzi jednoduchým povelem: "Alexo, daruj hračky pro děti." Alexa poté doporučila dárek z kurátorského seznamu organizace Toys for Tots a po potvrzení objednávky daroval také sám Amazon stejné výrobky na své náklady.
  • Společnost Coca-Cola přispěla částkou 100 tisíc dolarů svým neziskovým partnerům v Atlantě, kteří podporují podnikání žen – poskytují vzdělání, školení zaměřené na dovednosti a další zdroje profesního rozvoje, které pomáhají ženám překonat překážky na cestě k úspěchu.
  • Komunikační agentura Ogilvy spolupracovala s GivingTuesday Portoriko na vytvoření kampaně nazvané "GivingSongs". Požádala světoznámé portorické umělce, aby projevili podporu tak, že dají svým hitům na YouTube zcela nový význam. Po celý GivingTuesday, kdy miliony lidí vyhledávaly svůj oblíbený hudební videoklip, se názvy jejich písní přeměnily na výzvy neziskových organizací. Fanouškům tak dali vědět, které dobročinné aktivity podporují, a vybídli je k pomoci formou příspěvku.
  • Společnost Casper, která je výrobcem produktů na spaní, podpořila humanitární organizace darováním matrací, povlečení a dalších nezbytných věcí rodinám v nouzi. Mezi tyto organizace patřily například Červený kříž a International Rescue Committee.
  • Společnost Epitech, která se zabývá IT a digitálním vzděláváním, navázala spolupráci s GivingTuesday France, aby inspirovala studenty k vytváření aktivit zaměřených na dobročinnost, například workshopy kódování pro mladší studenty, sbírky počítačového vybavení, oblečení a hraček, fundraisingu či dárcovství krve.

Další zajímavé příklady, jak se české firmy zapojovaly v roce 2021, najdete v tomto článku.

Zdroje:

  • GivingTuesday Toolkit for Companies and Brands - GivingTuesday. Home - GivingTuesday [online]. Copyright © 2022 GivingTuesday.org. All Rights Reserved. [cit. 27.09.2022]. Dostupné ZDE.
  • Češi a CSR: rezonuje férové chování k zaměstnancům i důraz na životní prostředí | Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR). Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR) [online]. Dostupné ZDE.
  • 21 Brands Giving Back for Giving Tuesday: Casper, Chewy, TOMS. Insider [online]. Copyright © 2022 [cit. 28.09.2022]. Dostupné ZDE.