
Giving Tuesday slaví 10 let v Česku! Oslavy odstartovaly inspirací a odhalily velké plány
19. 6. 2025
Už celou dekádu v Česku slavíme den, kdy místo slev lovíme dobré skutky. Česká verze světového svátku štědrosti slaví kulaté výročí, pomáhá rozhýbávat dobro, sbližovat lidi a ukazovat, že solidarita není prázdné slovo, ale každodenní čin. V úterý 17. června se v prostorách Dudes & Barbies ve Vnitroblocku sešli členové Asociace společenské odpovědnosti, aby společně odstartovali přípravy na letošní ročník. Cílem bylo motivovat především velké firmy k neotřelým kampaním.
Nechyběly příběhy z praxe, umění, které pomáhá, ani mini asistenční poník Elis, která zvládla roztát i ta nejvážnější srdce.
Deset let dobra – a pořád nás to baví víc a víc
„Možná si říkáte, proč řešíme Giving Tuesday už v červnu, když je až v prosinci? Protože dobro potřebuje čas, plán a hlavně nápady,“ zahájila akci s úsměvem Julie Borovcová, provozní ředitelka pořádající Asociace (A-CSR).
Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka A-CSR, která Giving Tuesday v Česku zastřešuje, připomněla, že od roku 2016 jsme společně vytvořili víc než 2 200 výzev, vybrali přes půl miliardy korun a především zapojili desítky tisíc lidí, kteří dávají svou energii do něčeho většího než jen běžné každodennosti. „Giving Tuesday je o tom nejlepším v nás,“ řekla. „A každý další ročník nás utvrzuje v tom, že dobro má nekonečně mnoho podob.“
Giving Tuesday je celosvětová oslava dobrých skutků, která se slaví ve více než 100 zemích. A Česko je u toho. Letošní ročník se ponese v duchu kreativity a laskavosti. Asociace chystá třeba umělecký manifest u Lennonovy zdi, Giving Tuesday Awards – ocenění nejinspirativnějších Giving Tuesday počinů v Česku za poslední desetiletí, osvětovou kampaň Dobrý skutek v krvi pro firemní dárcovství a taky úplně novou inspirativní knihu o lidech, firmách a organizacích, které dělají svět lepším.
Umění, které dává smysl. A poník, který dává pusu
Novinkou je také projekt U.MĚNÍ, který představila galerie Dudes & Barbies. Umění si tu můžete zapůjčit za dobrý skutek nebo dar. Do projektu se jako první zapojila advokátní kancelář PEYTON legal. „Je to jednoduché, stačí si vybrat dílo na webu dudesandbarbies.gallery, skrze platformu Giving Tuesday zvolit organizaci, které chcete pomoci, dohodnout si s námi podmínky zapůjčení a pak už jen příběh sdílet,” vysvětlila Kristína Kadáková, Art Manager a kurátorka DBG. Kultura, co mění svět? Ano, prosím!
O nezapomenutelný moment se pak postarala Elis z Asistenčního jednorožce – mini poník, který objíždí domovy seniorů, školy a sociální zařízení a rozdává radost tak, jak to umí jen zvířata. O projektu mluvila jeho zakladatelka Veronika Volgemutová: „Pomáhat se dá i přes čtyři kopýtka.”

Sbírky, které mají sílu. Dobrovolnictví, které spojuje
Silné příběhy přinesla i část programu věnovaná zaměstnaneckým sbírkám. Tato forma zapojení patří k těm nejtradičnějším a zároveň nejúspěšnějším. Průkopníkem v této oblasti je Skupina ČEZ, která už několik let dokazuje, že když se spojí kultura dárcovství, motivace a podpora ze strany vedení, může vzniknout obrovská síla.
Jak zmínila Jana Hrdinová, koordinátorka projektů v Nadaci ČEZ, „zaměstnanci společnosti se pravidelně zapojují nejen finančně, ale i osobně – a často sami navrhují, kam by měla pomoc směřovat. Díky motivaci, důvěře a podpoře od vedení dokážeme rozhýbat dobro ve velkém. A rádi se o to dělíme.“
Nadace navíc dary zaměstnanců zdvojnásobuje, čímž se jejich dopad ještě násobí. Za poslední čtyři roky tak podpořili přes 70 projektů. A to včetně mimořádných sbírek na pomoc při katastrofách, tornádech, povodních. „Sbírky reagují na mimořádné události, ale často pomáhají i kolegům v těžké situaci. Částky? Klidně přes 30 milionů korun za čtyři roky.”

Další formou zapojení, která má v posledních letech rostoucí popularitu, je firemní dobrovolnictví. O tom, jak firmy mohou lidem umožnit opustit pracovní stůl a jít pomáhat tam, kde je to opravdu potřeba, promluvila Barbora Bezděkovská, vedoucí dobrovolnického centra ADRA Praha.
Ať už jde o manuální práci, pomoc seniorům, kontakt s dětmi nebo hendikepovanými lidmi, dobrovolnictví přináší nejen pomoc druhým, ale i hluboké zážitky, které stmelují kolektivy a dávají práci nový smysl. Barbora upozornila i na bariéry, které zejména mladým lidem brání se zapojit – nejčastěji je to prostá neznalost. Nevědí, kde začít, jak se zapojit, a tak často spoléhají na osobní doporučení. A to je přesně prostor, kde může být Giving Tuesday tím správným spouštěčem.
A co na to data? Pomáhat je cool
Do programu přispěla i výzkumnice Kateřina Horynová z Ipsosu, která přinesla pár zajímavých čísel:
- 55 % Čechů říká, že společenská odpovědnost firem je pro ně důležitá.
- Ale jen 16 % by přijalo o 10 % nižší mzdu nabízenou odpovědnou a udržitelnou firmou.
- Skoro polovina zaměstnanců ví, že jejich firma něco dělá. Ale zapojí se, jen když je to opravdu osloví.
Závěr programu patřil konkrétním nápadům a inspiraci z Česka i zahraničí. Tereza Ocetková a Karolína Tesárek z A-CSR představily více než 30 originálních aktivit, které si může kdokoli přizpůsobit podle možností své firmy nebo komunity. Od naplnění krabic „nehezkou“ zeleninou pro potravinové banky, přes vánoční dílnu ABB pro Domov Sue Ryder, až po vonící a zpívající iniciativy jako Giving Songs nebo Rozvoněný Giving Tuesday.
A co vy? Už víte, co budete dělat 2. prosince? Nezačínejte s přípravami až v listopadu. Dobro potřebuje čas.
Stáhněte si náš onepager se všemi potřebnými informacemi a praktickým checklistem.
Děkujeme Dudes & Barbies, partnerovi této akce. A děkujeme i generálnímu partnerovi desátého ročníku Giving Tuesday v Česku – společnosti ČEPS, a partnerům Skupině ČEZ a Albatros Media.
Na kompletní fotogalerii od Dany Liškové se podívejte zde.