Přejít k hlavnímu obsahu Přejít k hlavnímu menu

Co je to online dárcovství a proč ho potřebujeme

24. 9. 2022

Víte, co spojuje organizaci ADRA, umělecký soubor JATKA 78, konzultantskou firmu PWC a 65. oddíl vodních skautů z Plumova? Všechny používají platformu pro snadné online darování Darujme.cz. Rozmach online darování zjednodušil dárcům podporu své oblíbené organizace na pár kliknutí. Pro organizace naopak představuje skvělý nástroj, jak získávat finanční prostředky a upevňovat vztah se svými dárci.

Firmám ulehčí podobná platforma třeba pořádání vánočních nebo jiných zaměstnaneckých sbírek, zmizí potřeba obíhat jednotlivé zaměstnance, kasičku nahradí elegantní online řešení.

O Darujme.cz

První verzi Darujme.cz spustila Nadace Via před 11 lety. Za dobu svého fungování přes něj lidé poslali na dobrou věc 1 750 534 768 Kč – tedy skoro dvě miliardy korun. V prvních letech se přitom celkový roční objem darů pohyboval v jednotkách až desítkách milionů korun. Největší nárůst online darů zaznamenalo Darujme.cz s velkými krizovými událostmi posledních let – covid 19, tornádo na Moravě a válka na Ukrajině.

V roce 2021 se celková suma darů vyšplhala na 562 mil. Kč, v letošním roce už částka přesahuje 626 mil. Kč, a to nás to tradičně nejštědřejší období v roce ještě čeká. Pozitivní zprávou o naší společnosti je, že dary rostou, i pokud data očistíme o tyto krize. Češi jsou zkrátka stále štědřejší, navíc darování je návykové.

Jak Darujme.cz funguje

Darujme.cz je spojuje dárce s příjemci darů. Základem Darujme je vytváření kampaní, které organizacím pomáhají získat finance na konkrétní projekt nebo podporu své každodenní činnosti. Po jednoduché registraci můžou začít zakládat dlouhodobé sbírky nebo třeba urgentní výzvy. Organizace Post Bellum tak například na Darujme.cz dlouhodobě komunikuje svou sbírku na podporu projektu Paměť národa, a v reakci na situaci na Ukrajině pak v řádu hodin spustila i novou na zdravotnický materiál a obranné pomůcky.

Oblíbeným způsobem, jak podpořit svou organizaci je dárcovská výzva (P2P). Tu si můžou založit jednotlivci nebo třeba pracovní kolektivy. Takových výzev bylo dosud na Darujme.cz téměř 2 500.

Darujme.cz často pomáhá manažerům velkých firem s firemní filantropií. Umožňuje jim vtáhnout zaměstnance do rozhodování, K firemní filantropii a dárcovským výzvám se podrobněji dostaneme v dalších našich článcích na tomto blogu.

Co používání Darujme.cz přináší organizacím a firmám

V Nadaci Via, která Darujme.cz provozuje, věříme, že spolupráce a důvěra jsou hodnoty, které naši společnost rozvíjejí a udržují zdravou. Darujme.cz je proto od samého začátku na rozdíl od jiných online platforem postaveno na adresném neanonymním darování a poskytuje organizacím kompletní informace o jejích dárcích. Organizace má k dispozici jejich kontaktní údaje a může je dál oslovovat (samozřejmě s jejich souhlasem). Vidí také, kolik dárců přispělo poprvé a kolik jich přispívá pravidelně a jakými částkami. Může s nimi pracovat víc adresně a třeba tak získat víc pravidelných dárců. V praxi si to můžete představit například takto: jste malý spolek, který se rozhodl opravit místní zvoničku.

Zřídili jste kampaň na Darujme.cz a informovali o tom na svých sociálních sítích. A protože váš nápad zaujal, začal se šířit a na spolkový účet vám přes Darujme.cz chodí příspěvky od lidí, kterým je vaše činnost sympatická a chtějí ji podpořit. To samé by se vám mohlo povést, pokud byste ve zvoničce nechali kasičku nebo peníze vybírali jinou cestou, výhodou Darujme.cz ale je, že máte kontaktní informace přímo na dárce.

Dárci jsou zvláštní skupinou, která si zaslouží komunikaci na míru. Určitě je potěší email s aktualitami o vaší práci a dopadu jejich darů, exkluzivními výhodami a děkovnými zprávami. A je jen na vás, zda se vám tyto jednorázové dárce podaří přesvědčit, aby činnost spolku podporovali pravidelně.

V Česku, kde stále ještě převažují jednorázové dary nad těmi pravidelnými, je pro organizace mnohdy zásadní také rychlost zřízení sbírky. Jednorázové dary jsou často motivované silnou emocí. Například den po tornádu na Moravě zaslali lidé organizacím, které na Darujme.cz otevřely své sbírky, neuvěřitelných 130 mil. Kč. Bez možnosti rychlého online darování by k postiženým rodinám bezpochyby doputovalo prostředků výrazně méně. Rychlost a flexibilitu při zřízení sbírky si ověřily i organizace a firmy, které nás kontaktovaly po vypuknutí požáru Českosaském Švýcarsku, se všemi případnými nejasnostmi jim v případě potřeby pomáhal zkušený tým.

Tým Darujme.cz nepomáhá jen při zřízení sbírky. Při vší té chvále onlinu nesmí organizace zapomínat na to, že online darování pro ně není samospásné. Informace o sbírce se sama nerozšíří, kromě online darů je potřeba pracovat i na získávání podpory dalšími cestami, s dárci je dobré pravidelně komunikovat. Darujme.cz proto zaregistrovaným spolkům i organizacím pravidelně pořádá semináře, ve kterých se věnuje právě těmto tématům.

Online filantropie je podle všech ukazatelů na vzestupu. Na naší online platformě je už registrováno přes 900 různých organizací, spolků a obcí, které společně se svými dárci šíří dobro a zlepšují místa, kde žijí. Vy jste si tu svou už vybrali?

Zdroj: Co je to online dárcovství a proč ho potřebujeme. Nadace Via. www.nadacevia.cz.