Přejít k hlavnímu obsahu Přejít k hlavnímu menu

Budoucnost filantropie spočívá v odbourávání bariér mezi úmysly a činy, říká světově proslulá filantropka

7. 5. 2025

Američanka Asha Curran je CEO organizace Giving Tuesday, která zastřešuje světový svátek štědrosti a dobrých skutků. Zároveň je ale filantropkou a odbornicí na sociální inovace. Proč je podle ní filantropem každý? Jak může být štědrost nakažlivá? A jak se jí povedlo rozšířit Giving Tuesday po celém světě?

Giving Tuesday začalo jako jednoduchá myšlenka a vyrostlo v globální hnutí. Jaký byl ten klíčový okamžik, kdy jste si uvědomila, že má takový potenciál?

Komunita a kolektivní akce – myšlenka, že společně dokážeme mnohem víc – mají obrovskou sílu. Nenajdu asi jeden klíčový moment, který by ukázal, že Giving Tuesday se stane globálním hnutím. Ve skutečnosti jich totiž bylo mnoho. Potenciál jsme viděli pokaždé, když se na nás obrátil další lídr s tím, že by chtěl Giving Tuesday přivést do své země.

Našla byste tedy klíčový okamžik nebo člověka, který vás ovlivnil v rozhodnutí věnovat se filantropii a sociálním inovacím?

Nikdy jsem se přímo a cíleně nezaměřovala na kariéru ve filantropii, ale jak moje osobní, tak profesní cesta mě postupně pevně utvrdily v přesvědčení, že každý člověk je filantrop. Když se podívám zpět na svůj život, uvědomuji si, že jsem toho byla svědkem všude – od lekcí laskavosti, které mi vštěpovala moje matka, přes podporu a mentorství od přátel a kolegů, až po lídry Giving Tuesday a komunity, které se o sebe navzájem starají i v těch nejtěžších chvílích.

Jak tedy i Giving Tuesday ukazuje, že, jak říkáte, filantropem může být každý? Filantropie je totiž často vnímána jako doména velkých organizací a bohatých dárců.

Štědrost není jen o penězích darovaných neziskovým organizacím. Samozřejmě, finanční dary jsou zásadní, ale dávat znamená mnohem víc – jde o účast, pocit sounáležitosti a propojení. Fascinovalo mě – a stále fascinuje – jak mohou zdánlivě malé, každodenní činy vést k hlubokým společenským změnám. Giving Tuesday existuje proto, aby změnilo zažitou představu, že filantropie je především práce bohatých jednotlivců a velkých institucí. Myšlenka, že filantropie je vyhrazena pro „vyvolené“, vytváří škodlivé rozdělení a falešný pocit, že někteří mají všechny odpovědi, zatímco jiní jsou jen vděčnými příjemci pomoci. Lídři Giving Tuesday po celém světě propagují nový normál, kde je štědrost uznávána jako univerzální hodnota a čin, který je přístupný všem a má transformační sílu.

Jedním z klíčových aspektů Giving Tuesday je zapojení komunit po celém světě. Jaké nejdojemnější příběhy solidarity a štědrosti jste za ty roky zažila?

Nejpozoruhodnější okamžiky jsou ty, kdy vidím, jak se lidé nečekaně propojují prostřednictvím štědrosti. Každý den sledujeme, jak si lídři navzájem sdílejí zdroje, zkušenosti nebo dokonce HTML kódy webových stránek – vše ve snaze usnadnit si cestu. Během pandemie, přírodních katastrof a mnoha krizových okamžiků jsme viděli, jak komunity redefinují, co znamená dávat – nešlo jen o peníze, ale o to být tu jeden pro druhého tím nejlidštějším způsobem. Od sousedů, kteří kontrolovali starší obyvatele, až po spontánní podpůrné sítě. Lidé ukázali, že štědrost je především o lidském propojení. Každý rok také vidíme, jak se po celém světě rozsvěcují národní památníky a budovy na počest Giving Tuesday. Je to smysluplná tradice, která symbolizuje národní hrdost a jednotu v místní štědrosti.

Ve filantropii a sociálních inovacích hrají stále větší roli ženy. Jaké výzvě podle vás ženské lídryně čelí a jak se nám daří měnit tradiční struktury?

Filantropie se mění a ženy stojí v čele této transformace. V rámci hnutí Giving Tuesday vidíme po celém světě ženy, které velkoryse věnují svůj čas, talent i finanční zdroje na podporu pozitivních změn ve svých komunitách. Nejenže se zapojují do stávajících struktur, ale zcela je přetvářejí. Výzvy jsou stále značné – systémové nerovnosti ve financování, nedostatečné zastoupení v leadershipu – ale ženy vytvářejí nové modely vedení, které jsou spolupracující, založené na empatii a zároveň strategické.

Stejně tak mění filantropii digitální technologie – to, jak lidé dávají a zapojují se do filantropie. Jak vidíte budoucnost dárcovství v online prostoru?

Žijeme v mimořádné době, kdy technologie může zesílit lidské propojení způsoby, jaké dříve nebyly možné. Dárcovství by mělo být snadné a intuitivní jak online, tak offline – a tyto dvě oblasti by měly fungovat v symbióze. Obě jsou důležité, protože každý malý čin – bez ohledu na jeho velikost nebo to, kde se odehraje – může přispět k významné změně. Budoucnost filantropie spočívá v odbourávání bariér mezi úmysly a činy.

Co vás osobně motivuje pokračovat v této cestě i po tolika letech? A jaká je vaše vize pro budoucnost Giving Tuesday?

To, co mě pohání, je neustálé uvědomění, že štědrost je nakažlivá. Naší vizí není pouze jeden den dárcovství, ale vytvoření globální kultury, kde je štědrost přirozená jako dýchání. Budujeme hnutí, které chápe, že každý akt laskavosti má potenciál vyvolat hluboké, systémové změny. Kouzlo Giving Tuesday nikdy nebylo o nás – vždy to bylo o síle lidí spojit se a věřit, že společně můžeme vytvořit budoucnost, jakou chceme vidět.

Být CEO tak velkého a dynamického hnutí je nepochybně náročné. Jak nacházíte rovnováhu mezi prací, osobním životem a vlastním duševním zdravím?

Mám to štěstí, že mi Giving Tuesday dodává energii, místo aby mě vyčerpávalo. Rovnováha spočívá v pochopení, že štědrost začíná tím, že se nejdříve postaráme sami o sebe. Pro mě to znamená nastavit si pracovní a odpočinkové návyky, které mi vyhovují, ujistit se, že můj tým má stejnou svobodu a podporu, a obklopit se lidmi, kteří sdílejí stejnou vizi, ale zároveň chápou důležitost svého vlastního duševního zdraví. Leadership není o hrdinském individuálním úsilí, ale o vytváření udržitelných a efektivních systémů podpory.

 

Asha Curran působí jako předsedkyně správní rady Guardian.org, členka správní rady Resource Alliance a spolupředsedkyně poradního výboru Belfer Center for Innovation & Social Impact při 92nd Street Y, kde dříve zastávala pozici Chief Innovation Officer. Je také stipendistkou Centra pro filantropii a občanskou společnost na Stanfordově univerzitě, hostující sociální inovátorkou Marly a Barryho Beckových v rámci Social Innovation and Change Initiative na Harvard Kennedy School a stipendistkou Saïd Business School na Oxfordské univerzitě. Asha byla každoročně v letech 2019 až 2024 zařazena do žebříčku „Top Fifty Power and Influence“ magazínu Nonprofit Times a v roce 2024 získala ocenění Influencer of the Year.

Rozhovor vyšel v březnovém vydání magazínu Udržitelné Česko.